حکم مرتکب گناه کبیره

حکم مرتکب گناه کبیره نزد اهل سنت چیست؟ 


الحمدلله،

مرتکب گناه کبیره نزد اهل سنت فاسق یا ناقص الایمان است؛ چون مرتکب گناه کبیره می شود و بر آن اصرار می ورزد و آن را دست کم می گیرد، پس برای مرتکب گناه کبیره از عذاب الهی می ترسیم، بلکه برای او از نظر کفر و ارتداد هراس داریم، چون گناهان پیشاهنگ کفرند، گناهان در دل جای می گیرند و ایمان را ضعیف می کنند و انگیزه را برای ارتکاب امور حرام مانند زنا و مستی و موسیقی و تکبر و تجاوز بر مسلمین با کشتن و سرقت اموالشان و تهمت زدن به مسلمین و امثال آن، تقویت می کند. این گناهان را اگر کسی ادامه دهد حرکت قلب و جوارح به سوی طاعات ضعیف می شود، خواندن نماز، دادن صدقه و سایر عبادات برای فرد دشوار می شود. بدون تردید ارتکاب گناهان کبیره هشداری است برای دین گریزی و خروج از دین شاید منظور از اطلاق کلمه کفر بر بعضی از گناهان کبیره، یا نفی ایمان از مرتکبین آن همین است، چنانکه پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  می فرماید: «سِبَابُ الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ وَقِتَالُهُ کُفْرٌ» «نا سزا گفتن به مسلمان فسق و جنگیدن با او کفر است» بخاری (48)، و مسلم(64)

پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  می فرماید: «لَا یَزْنِی الزَّانِی حِینَ یَزْنِی وَهُوَ مُؤْمِنٌ »«زنا کار وقتی زنا می کند مؤمن نیست» بخاری (6772)، و مسلم (57).

پس ما می گوئیم: او ناقص الایمان است، یا می گوئیم: او به خاطر تصدیق و ایمان داشتن به خدا و روز قیامت و کتاب ها و پیامبران، مؤمن است؛ اما به خاطر ارتکاب گناه فاسق می باشد. فرقه خوارج در این مورد سختگیری نموده اند، از این رو مرتکب گناه کبیره را کافر شمرده اند.

معتزله مرتکب گناه کبیره را از ایمان خارج نموده و در کفر داخل نکرده اند؛ اما نزد آنها مرتکب گناه کبیره برای همیشه در دوزخ می ماند.

فرقه مرجئه، مرتکب گناه کبیره را کامل الایمان دانسته و گفته اند با وجود ایمان، ارتکاب گناه ضرری ندارد، همان طور که با کفر، اعمال نیک پاداشی ندارد، اما اهل سنت راه میانه را در پیش گرفته اند و مرتکب گناه کبیره را فاسق شمرده اند، و گفته اند: او در آخرت تحت مشیئت و خواست خداوند قرار دارد که او را ببخشد یا عذاب کند، و اگر به سبب گناه کبیره ای که مرتکب شده به دوزخ برده شود قطعاً بعد از پاک شدن با شفاعت شفاعت کنندگان یا با رحمت خداوند مهربان از دوزخ بیرون می آید.



نظرات شما عزیزان:

محمد
ساعت10:53---8 خرداد 1393
با سلام بر برادر دینی خودم.


محمد هستم و شیعه.


وبلاگتان را دیدم .اشکالاتی داشت که خدمتتان عرض میکنم.


1- مطالبتان عمدتا فاقد منبع یا اگر هم منبع داشتند مشخص نمیشد که از کدام کتاب هستند به عنوان مثال زندگینامه حضرت علی علیه السلام.


2- شما برای بهتر فهمیدن حرفهایتان باید به منابع شیعه احتجاج کنید تا راه را بر استدلالهای ما ببنید.


3- من د رد همه مواردی که نوشتید دلایلی از کتب خودتان دارم با بررسی سندی و متقن .


4- می خواهم اگر اجازه دهید بیشتر با شما آشنا شوم. خوشحالم می کنید.


منتظر جوابتان هستم دوست عزیز
پاسخ:مطالب که گذاشته شده دارای منبع هستش اگر در موردی خاص منبع خواستید لطفا همون مورد اعلام کنید


robotblog
ساعت14:12---24 اسفند 1392
سلام
موافق تبادل لینک هستید؟
اگر موافقید http://www.robotblog.ir رو با نام (سیستم اتوماتیک ارسال کامنت) لینک کنید و آدرس وبلاگتون رو توی صفحه زیر وارد کنید
http://robotblog.ir/link.php


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 24 اسفند 1392برچسب:پاسخگویی به سوال های شرعی-سوالات شرعی -سوالات دینی اهل سنت,گناه کبیره,حکم مرتکب گناه کبیره, | 14:4 | نویسنده : عبدالوارث ملازهی |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کینگ بلگ